Twitter killed the blog

lördag, januari 19, 2008

TIME dedikerar sitt senast nummer till Kärlek

TIME har i sitt senaste nummer valt att ha Kärlek som tema. För 5 år sedan hade detta ansets som modigt, idag känns det naturligt att prata om en av de krafter som är den viktigaste här i livet.

Avståndet mellan Kärlek och Online Dating är som bekant inte så lång. Därför har TIME också valt att titta närmare på Online Dating kategorin och då även Match.com.

I samband med detta blev även undertecknad intervjuad av journalisten Lisa Takeuchi Cullen. Som alltid med intervjuer så pratar man en timme och blir citerad med en mening. Den vinkel som Lisa Takeuchi Cullen uppenbarligen tyckte var mest intressant var att höra att Bonde Söker Fru eller Ensam Mamma Söker är större succéer i Sverige än Bachelor eller Joe Millionaire. Ja, ja, hon fick ju i alla fall med sig att vi sparkar rumpa med online dating kategorin i Skandinavien också.

Så här skriver i alla fall TIME om Online Dating:

"...But it has learned along the way that its model does not always translate. On Match, users post personal profiles and photos, attracting and perusing potential mates in what resembles a colossal bar scene. While many Americans like the freedom and convenience, single women in Japan felt threatened by the lack of privacy. Plus, parts of the profiles weren't culturally appropriate, as Match CEO Thomas Enraght-Moony learned over lunch in a Tokyo restaurant with his country manager. "He pointed to the women there and said, 'We really don't need to ask for hair color. We all have the same,'" says Enraght-Moony. In Scandinavia, on the other hand, the 2.2 million Web-savvy singles were long used to dating online. To differentiate itself from local competitors when it launched there in 2003, Match toned down its window-shopping aspect and played up the promise of long-term love. "The dream here is not to marry a millionaire prince," says Johan Siwers, vice president of Northern Europe. "The dream is to live a good life in the countryside and be happy." Match now rules the Scandinavian market, with 1.5 million members.

Det känns oerhört roligt att TIME gör denna special om vår lilla bransch. Men egentligen är det inte så underligt om vi alla funderar på hur mycket tid, energi och engagemang vi lägger på kärlek och relationer. I synnerhet i de faser när vi letar efter den rätte/a.

Inga kommentarer: