Twitter killed the blog

tisdag, november 06, 2007

Alibaba.com första dag på börsen: tredubbling

Alibaba.com noterades idag på Hong Kongbörsen. Och tredubblade aktiekursen dag 1.

Nej, nej, nej.

Bolagsnamn som earthweb.com och theglobe.com flashar förbi, det har båda etsat sig fast på näthinnan från sent 90-tal. Av två skäl. Dels för att de både var bland de bolag som dag 1 på börsen/NASDAQ uppvisade den största kursuppgången, theglobe.com till exempel 9-dubblades första dagen. Men också för att de båda kändes som praktexempel på galenskapen som då rådde kring internetinvesteringar. Inte för att jag kan bedöma deras affärsidéer, management eller nyckeltal, utan för att den typ av exceptionell utveckling nästan bara inträffar när någon hällt ecstasy i systemet.

Och nog är det läge att oannonserat skicka WADA på hembesök till lite olika investerare även idag.

Att Google har rusat $250 per aktie - från under $500 till snart $750 - sedan Augusti är ytterligare en signal att förväntningarna har gått från höga till ursinniga. Google är ett fantastiskt bolag, men jag tror att man skulle må bättre av att skynda långsamt vad gäller aktiekursen än det som sker idag. Men vad kan man göra? Eftersom man är så sablans bra idag, tror (lite lätt drogade) investerare att man kommer bli än mer grym imorgon.

Att Google kommer bli grymma även imorgon har jag slutat ifrågasätta. Det som kan störa mig något är dock den svans av en-frasiga och metafor-rabblande lycksökare som följer i spåren av verklig framgång. Glädjande nog finns det en hel del signaler som pekar på att investerare denna gång i alla fall vet att särskilja guld från sand. Hoppas det fortsätter så.

Jag inser dock att när jag tittar på datumet för theglobe.com's IPO så kanske jag får ta några djupa andetag: 13e november 1998. Och inse att vi sannolikt fortfarande är tidigt i bubble 2.0 cykeln. Alltså om Yahoo var Google för bubble 1.0 med sin IPO 12e augusti 1996, så har vi sannolikt nu kommit till fasen slutet 1998 i bubble 1.0 då alla förstått men ingen vågar gå emot och vi har ett par år till innan drogerna gått ur systemet.

Under tiden så fortsätter ju dock internet, e-handel och entreprenörer att förändra världen. Idag precis som 1999. Och jag tycker det är lika roligt då som nu att vara en del av förändringen, men hellre genom att bygga verkliga bolag än genom att spekulera i hur finansiella marknader värderar framtiden från tid till annan.

Inga kommentarer: