Twitter killed the blog

söndag, september 23, 2007

Publicistens dilemma - hur resonerar Aftonbladet?

Ser du något underligt med artikeln i klippet nedan? OK underligt kanske inte är ordet men den pekar på ett delikat dilemma för tex Aftonbladet.



Vad är uppdraget för en publicist egentligen? Handlar det om att ha 600 personer anställda som skapar innehåll för att sedan kunna driva trafik från innehållet till egna tjänster som man sedan säljer på läsarna?
Jag vet inte, men jag gissar att Aftonbladet måste ha en hel del diskussioner internt kring detta.

Bakgrunden till min fråga är följande situation där jag haft första parkett. Vi (=match.com) sponsrar Ensam Mamma Söker på Tv3. Ensamma mammor (eller pappor) är exempel på livssituationer när online dating kan vara ett bra sätt att träffa den stora kärleken, när man kanske inte kan hänga på krogen varje helg eller slutat hoppas på att någon skall börja flörta nere i ICA butiken.

I samband med detta sponsorskap gjorde vi härom veckan en undersökning för att se vad våra medlemmar tycker om singelföräldrar/mammor. Vi, liksom Aftonbladet, tyckte att resultatet av undersökningen var intressant: tex visar det sig att 9 av 10 män vill dejta en singelmamma. Och allra helst Tilde de Paula.

Så här långt inga konstigheter.

Aftonbladet gör sedan en helsida i tidningen om vår undersökning, vilket vi förstås tyckte var trevligt. Man publicerar sedan också artikeln online.

Som ni kunde se i klippet ovan så avslutar sedan Aftonbladet artiklen med att hänvisa och länka läsarna till tjänsten Motesplatsen.se. Man säger Hitta dejtingsugna singelföräldrar i hela landet och man säger sedan: Mötesplatsens sajt för singlar med barn – börja spana redan idag!

Till saken hör sedan att Motesplatsen.se ägs av Aftonbladet sedan ett par år.

Och det är nu det blir en intressant situation, för Aftonbladet, för oss på Match.com och för en journalist som kanske inte främst ser sig som copy writer för tjänsterna inom den egna koncernen utan har som ambition att oberoende rapportera vad som sker i omvärlden.

Jag vill inte påstå att dilemmat Aftonbladet hamnar i har en självklar lösning. Men det är en intressant vinkel av framtidens medielandskap i en allt mer internetifierad värld.

2 kommentarer:

Björn Lilja sa...

Sorgligt, men sant och tyvärr "ingen nyhet". Visst är det synd att kvällstidningarna allt tydligare blir en "nöjesmaskiner" och trafikdrivare till andra tjänster.

jag skulle skämmas om jag var journalist på en kvällstidning, men det skulle jag kanske gjort redan innan Aftonbladet blev en Portal mot Blocket och andra kringtjänster...

Idépappan sa...

Det finns väl iofs fler skäl att skämmas om man som journalist med journalistiska ambitioner arbetar i kvällspressen.

Gör man den typ av undersökning med generellt intresse som ni gjort får ni väl dock vara beredda på att saken togs upp men inte ni. Klädsamt från Aftonbladet hade dock i detta fall varit att antingen låtit bli att länka eller att göra det till låt säga de tre ledande dejtingsajterna.