Twitter killed the blog

lördag, februari 28, 2009

@Jyri och Twitter lär mig (tex vad Dunbar siffran är)

Googler Reader har varit en fröjd senaste åren när det gäller att se till att framstå som om man han koll på det som sker i omvärlden. Nu har dock Twitter feeden tagit över mycket av denna roll för min del. Jag har tex de senaste dagarna snöat in på @jyri och lärt mig en massa spännande nya grejer via mina Twitter feed, tex:
  • Hur man trackar Iphone trafik via Google analytics. Och det blev helt klart att det inte är speciellt många av er som läser detta via en Iphone.
  • Jag vet nu också vad "the famous Dunbar number" är, dvs "the theoretical cognitive limit of people with whom one can maintain stable social relationships".
Dunbar länken är speciellt intressant och relaterar till min postning om Digital Schitzofreni. Lee Rainie uttrycker det som “People who are members of online social networks are not so much ‘networking’ as they are ‘broadcasting their lives to an outer tier of acquaintances who aren’t necessarily inside the Dunbar circle’”.

Cameron Marlow, som är researcher på Facebook, har kommit fram till att oavsett hur många vänner man har på Facebook, så sker kommunikationen i en mindre cirkel av verkliga vänner. Siffror visar att om man är kvinna och har 120 vänner på Facebook, så har man en nämare dialog med 6 av dessa. Har personen istället 150 vänner har de en närmare dialog med 16 st.

Marlow konstaterar att "Humans may advertise themselves more efficiently. But they still have the same small circle of intimacy as ever".

Detta tror jag också är också bakgrunden till att dating siter fungerar, trots att sociala nätverkssiter exploderar. Inom sociala nätverken träffar du de du känner. Men när det handlar om att skapa ett bredare urval - och undvika "inaveln" inom den egna gruppen - så har dating och matchmakingsiterna en viktig roll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ledsen för en sen kommentar, läste och glömde bort. Tills nu, när jag sitter och gräver i det själv.

Du skriver att det är få med iPhone som läser din blogg. Jag tror inte du ska vara så säker på det. iPhone-folk har, i min uppfattning, varit duktigare än genomsnittet på att ta till sig Google Reader som ett verktyg - just för att tjänsten är så SJUKT bra i iPhonen. Jag gjorde en poll bland några vänner och det visar sig att de liksom jag läser dig. I iPhone. Via Google Reader. Tyvärr syns vi då inte i din analytics-statistik. Så det är kanske inte så "helt klart" som du tror ;)