Twitter killed the blog

torsdag, februari 05, 2009

Fredrik Härén i repris

Hade i veckan förmånen att äta lunch med Fredrik Härén.

Fredrik och jag har rört oss i liknande banor senaste 10 åren, bl.a satt jag i styrelsen för Resco för hundra år sedan där han bl.a. var informationschef. Vi har tidigare inte direkt känt varandra, men har många gemensamma vänner, i veckan blev det i alla fall av med en lunch (den minnesgode kommer ihåg min podcast i badkaret).

På väg från lunchen insåg jag att det just är de här spännande mötena och stimulerade diskussionerna som är en av de saker jag uppskattar mest i min professionella roll. Eller för den delen i min privata roll.

Att prata ingående med Urban på Wemind, Johan på (bl.a) Voxbiblia, Henrik på Stardoll, Ola på Result, Henrik på Kinnevik, Niklas på Livebookings, Micke på MrGreen eller dylika personer gör livet lite roligare. Eller då Fredrik på interesting.org.

I diskussioner med denna typ av personer handlar det inte om monolog, inte heller bara dialog utan hyperlänkolog. Ett konstant kastande av idéer, associationer, reflektioner, noteringar, komihåglappar, skratt, frågetecken, utropstecken och... man lämnar diskussionen i ett högt tillstånd som varesig kaffe, lakrisshots eller andra substanser kan övertrumfa.

På lunchen med Fredrik hade jag precis så där kul. Några av diskussionerna från lunchen hoppas jag kunna skriva om här framledes, men för nu är det diskretion som gäller.

Dock, även om det är sannolikt att ni redan gjort det (notera räknaren på Fredriks klipp på Youtube), måste ni nedan se på Fredriks föredrag (i tre delar) på Kunskapens dag härom året. Att han blev årets talare 2007 är inte svårt att förestå.








Dessutom, lyssna också på Fredriks sommarprat i P1. Glimrande.

Inga kommentarer: