Twitter killed the blog

torsdag, oktober 20, 2005

Mästaren känner sin styrka och vet att ta hjälp av andra i att stärka den ytterligare

Vad lär Skype Eniro?

Jag läser idag att Skype och Eniro allierar sig med varandra. Gamla hederliga Eniro har börjat vänja sig vid en ny värld; stora starka Gula-sidorna-Eniro som haft en tendenser att vilja göra i mitt tycke för mycket själva har hittat en kompis. En kompis som kan addera värde åt den kärna i Eniros affär som de och alla andra vet stående för sig själv inte kommer ha något värde om 10 år.

För Eniro, som med sin historia har en del telekom-monopol med sig i väggarna, är denna typ av steg extra intressanta. I synnerhet när det gäller en integration som slår mot gamla farsan Telias hela existens.

Men det är helt klart rätt och det är så här som samtliga aktörer i en globalt utvecklad Internet ekonomi måste agera. Har man en styrka, fokusera på den. Men ta till vara din styrka och se till att skapa ett nätverk av allianser som gör att din styrka blir än starkare. Även om det innebär att sova med fienden eller ger känslan av att gå miste av en ytterligare möjlighet.

Eniro skulle kunnat ha utvecklat en egen Skype-klon. Lagt ett år eller två på det och slagit världen med häpnad. Det kanske hade gått. Det är bara det att det finns 100-tals krig som skall fightas och dagens starka måste fundera på vilka som är värda att ta. Man skulle kunna hävda att ip-kommunikation ligger ganska nära Eniros kärna. Men inte tillräckligt nära, satt i relation till sannolikheten att Eniro skulle kunna vinna det kriget själva. I synnerhet som många krig i en internetvärld med ens blir världskrig.

Frågan blir då för Eniro, och många andra aktörer online, är det värt att ta något krig över huvud taget? Svaret skulle kunna vara: kanske inte. Att bli en mästare på att samarbeta, med allt och alla, är ett klart alternativ. Förresten, är det inte rent utav den svenska strategin?

Den nya världsbild som tex bilindustrin anpassat sig till, där en produkt är resultatet av en mängd underleverantörer som bidrar med olika delar av vad som sedan sammanstrålar i ett varumärke, får naturligtvis än mer hävstång i en digital värld.

Ett företag som blir som en snyggt integrerad och paketerad länksamling, det är inte så tokigt det heller. Tittar vi oss omkring på Internet idag har det visat sig vara en ganska bra strategi så här långt.

Inga kommentarer: