Twitter killed the blog

lördag, oktober 01, 2005

Att såga Zennström

Någon gång slutet av första internetvågen kom det ett gäng till Scandianvia Onlines fashionabla lokaler på Kungsgatan. Det var precis under perioden då Napster hade revolutionerat världen och var definitionen av musik online. Jag som petade i det mest på portalbygget "SOL" fann mig själv sittande i ett möte med ett gäng som skulle starta ett "multimedia-Napster".

Så fånigt. Vem behövde något sådant? Jag tackade snällt och förmedlade till mina kollegor att jag inte tyckte detta var något vi skulle gå vidare med. T.o.m. namnet var något halvlyckat försök att efterapa internetgenerationens vanligast stavfel: dubbelvokalen. Yahoo, Kelkoo, Tjohoo... och nu Kazaa.

Det är inte utan att skämmas en hel del jag tänker tillbaka på denna felbedömning.

Jag fick en ny chans att värdera herr Zennström härom året. En välbekant riskkapitalist ringde och frågade vad jag ansåg om IP-telefoni och bolaget Skype. Jag visste egentligen inte heller vid det laget så mycket om Zennström&Co men jag hade via en god vän - bibelförläggaren Johan Jörgensen - fått veta att han som hyresvärd* för Kazaagänget upp på Torstenssonsgatan i Stockholm hade fått ett antal brev av ett antal amerikanska trebokstavsmyndigheter. Breven såg något hotfulla ut. Johan hade dock vid det laget ingen aaaning om var i världen Niklas Z befann sig men råkade ha hamnat i den historiskt intressanta situationen att han stod som hyresvärd för Zennströms senast kända adress.

I alla fall, jag pratade med Johan och några andra branschrävar för att skapa mig en lite bredare bild av vad Skype var och vad man kunde förvänta sig av Zennström.

Det fanns två läger. Det ena var "McKinseykonsulterna" som konstaterade att han var bränd i och med Kazaa och att han aldrig skulle kunna - eller tillåtas - göra något stort igen. De andra, som jag faktiskt denna gång sällade mig till, sa att Zennström hade den där speciella touchen, som skapade den där speciella "credden" i vissa kretsar, som gjorde att han kunde skrapa ihop ett alldeles unikt gäng tekniker, tillsammans med en personlig affärsmässig ryggradskänsla för vad konsekvenserna av Internet skulle kunna komma att bli, som gjorde att sannolikt så var han en av de personer som hade bäst förutsättningar att oavsett område skapa något stort och revolutionerande i bakvattnet av Internets nästa kliv in i de bredare folklagren.

Efter att ha sågat Zennström så blir det väl inget jobb på Skype - och nu inte heller på McKinsey & Co - så vad har jag kvar? Jag får hitta en kategori eller nisch där jag själv kan förändra strukturen och vara med att göra lite historia. Online dating, hur låter det? Det får nästa inlägg handla om.

_________________

* Ytterligare en intressant historisk detalj är att Johans morfar en gång i tiden hade bröderna Rausing som hyresgäster. Johan har ett par gånger konstaterat att det där med att ta betalt i delägarskap är något han tänkte tuta i sina döttrar från ganska tidig ålder. Ryktet säger att Johan nu skall starta dagis ute i Djursholm i Stockholm, som är gratis, mot en symbolisk procent i dagisbarnens framtida miljardbyggen DS.

Inga kommentarer: