Twitter killed the blog

lördag, februari 21, 2009

Match.com hjärta Meetic

Det förvånar väl ingen som varit med några vändor att efter det att en kategori etablerats, exploderat och expanderat så följs det ofta av skapande av strategiska allianser.

Det senare gäller förstås än mer inom "vinnaren tar allt"-kategorier, där historien visat att det inte finns utrymme för alltför många aktörer inom varje geografi.

Inom den kategori jag själv är verksam - online dejting/matchmaking - har denna trend blivit allt mer tydlig under det senaste året. Uppköp och konsolidering har skett på makroplanet, men jag har också på mikroplanet i mina loggfiler noterat att konkurrenter är inne på denna blogg mer eller mindre dagligen (Hej E-kontakt!). Formellt eller informellt så finns det uppenbarligen intresse för vem som är kompis och vem som är konkurrent.
I torsdags kväll valde vi på Match.com en Europeisk kompis, när vi annonserade att vi i Europa etablerar en strategisk allians med det franska börsnoterade Meetic. Meetic som en stark aktör i södra Europa, och Match.com med en ledarposition i Norra Europa är väl så nära en perfect match man kan komma.

Jag har mycket stor respekt för vad Meetcis grundare Marc Simoncini har åstadkommit i sina kärnmarknader. I Frankrike är Meetic idag lika självklart som vatten i kranarna - man har blivit ett Google för kärlek. Våra egna varumärkesstudier visar att det i Europa egentligen bara är Match.com's varumärkeskännedom i Sverige som ens kommer nära vad Meetic uppnått i Frankrike.

Meetic som lämnade Skandinavien för något år sedan (inte helt utan glädje från vår sida :-) ) blir en spännande strategisk partner när nu ett verkligt Europeiskt dream team skapas.

2 kommentarer:

Mikael Jorkvist sa...

http://www.torstensson.com/weblog/2009/02/meetic-and-matchcom-europe-become-one.html

Mr Green sa...

Ville bara vinka till e-kontakt. Vink, vink.