Twitter killed the blog

fredag, oktober 24, 2008

Pelle Törnberg om vem som vinner

Min förste chef och husgud Pelle Törnberg pratar nedan med Dagensmedia om online och mediabranschens utveckling. Det var visserligen över 10 år sedan jag jobbade med Pelle men lika briljant som han är, lika underligt känns det att höra Pelle prata om onlinevärlden. 

Detta kan bero på att jag runt 1994/5 såg Pelle försöka koppla upp sin portabla Toshibadator mot Internet med hjälp av sitt Everydayabonnemang. Dagen efter nyårshelgen 1995 kom Pelle röd i ögon till jobbet efter att ha lagt åtskilliga nattimmar på att försöka installera och koppla upp sig. För att misslyckas kapitalt. Det kan också bero på min erfarenhet av att ta fram de första försöken att presentera MTG online, och där vi som ett skämt la upp en bild på Pelles hund Bongo på siten. Vi tyckte det var hysteriskt roligt att man sedan också kunde klicka på Bongo och så skällde han, men Pelle gick i taket och krävde att vi skulle ta bort detta från det där Internet med en gång. Just då var det inte glasklart om publiceringen på en testlanserad dold undersida var större eller mindre än att hängas ut i TV4, så Bongo försvann från siten.

Pelle har därför för mig aldrig varit den där killen jag lyssnat på när det gäller att förstå onlinevärlden. Men när det gäller att förstå mediautvecklingen i stort lyssnar jag vilken dag som helst på herr Törnberg, i synnerhet när han som i detta klipp med sin förenklade och jordnära analys skär igenom allt skitsnack och sätter fingret på de viktiga frågorna. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Var det inte Törnberg som också ville stänga av mail på MTG vissa tider för att det tog för mycket tid?