Twitter killed the blog

måndag, oktober 31, 2005

Den nya nya ekonomin

Oj vad jag ser fram emot den 9e och 10e november.

SIME är tillbaka.

SIME vadå kanske en del säger. Om du gör det var du inte riktigt med om 90-talets internetboom. Du läste säkert inte ens Interaktiv Tid. Du läste inte heller "1000 dagar som förändrade Sverige". Du köpte inga bisarra domännamn som du skulle ha till alla dina framtida världserövrande projekt. Du var inte registrerad på sixdegrees.com, du tror förmodligen att dagens alla networkingtjänster på nätet är nya revolutionerande idéer. Du läser Bosse Hedins inlägg på Dagensmedia och tänker: "Det är verkligen katastrof att inget hänt på 10 år i Internetbranschen". Du tyckte det var modigt och begåvat av Tretti.se att försöka bygga ett varumärke på ingen tid, och tecknade fullt i emissionen. Du tycker det känns onaturligt att skriva mail utan föredrar mejl. Du tycker att Johan Stael von Holstein är en typ av galning som Sverige behöver färre av. Du tror att punkt.se var en felstavning och inte en söktjänst. Du tror att Pontus Forsström faktiskt heter Pontus Schultz och att Henrik Torstensson verkar vara förvånansvärt påläst för att vara grön student. Du tror att Ola Ahlvarsson startade Torget.se för att sälja begagnade karateprylar och du kommer till SIME i tron att det är ytterligare en av Olas kampsportscombacker.

Det gör inte jag. Jag ser fram emot att se en bransch krypa upp ur sina hålor, byta ett eller annat visitkort för att 2000-säkra adressboken med nya uppdaterade mailadresser och kanske t.o.m. våga ta bladet från munnen och utan att skämmas berätta att det går bra.

Jag tror att det blir en mogen bransch som kommer till SIME 2005. En bransch som till och med kan ha överseende med det fåtal journalister som kommer skriva de där förutsägbara artiklarna om "en konferens med och för f.d. dot.com profiler".

För med SIME 2005 så kommer vi veta att nu har startskottet gått för den Nya Nya Ekonomin. Även om ingen kommer vara så korkad att kalla den så med risk för att bli imbecillförklarad av den breda allmänheten.

Jag skulle dock gissa att det till SIME 2006 är många fler som noterat att många av 90-talets galna visioner och prognoser nu faktiskt blivit verklighet. Och att delar av den nya ekonomins lovsånger från 90-talet nu både ligger på topplistorna igen och har blivit en självklar del av bakgrundsmusiken.

lördag, oktober 29, 2005

Ulf Lundell lanserade Match.com i Sverige

Vad har Dominika, Ulf Lundell och Helena Ehnbom gemensamt?

Jo de är alla oerhört begåvade. De gillar alla att vara ganska provocerande i sitt språk. De har också alla bidragit till att möjliggöra lanseringen av Match.com i Sverige.

Dominika i och med att hon och Camilla Thulin beredde marken och sinnena hos svenskarna inom nätdejting. Tack, det blev enklare för oss kom efter.

Ulf Lundell när han skrev låten Odessa där han produktplacerar match.com.

"Häromnatten gick jag förbi en fotoaffär Rutan var krossad det låg några kameror kvar. Jag tog en Nikon och sen stod jag där ett tag, men inte en människa kom bara ett förälskat par. Dom gav mig ett leende. Sen tog jag några bilder av mig själv i spegeln i hallen och satte in dom på match.com nästa kväll"

Svårt att se att det kan bli mycket större än att se sitt varumärke bli en del av en sångtext. Och vi betalade inte ens för det. Att Carrie Bradshaw i Sex and the City dejtar på Match.com är en sak, men att se sitt varumärke i en Lundell låt är störst.

Och Helena, allas våra Kärleksdirektör när hon tog sig an uppgiften att förmedla matchmakingens lov. Dagens siffra är 522 träffar i Google och mer trafik än min egen Blogg på hennes egen Kärleksdirektören. Go girl.

söndag, oktober 23, 2005

Återtåg för Internetpassionen

Läste idag en artikel som en sån som jag gillar att hitta. Det är thestreet.com som reflekterar över vad som har hänt på 7 år. De noterar bl.a. att S&P500 ligger på samma nivå idag som i december 1998. Då fanns de 147 miljoner internetanvändare, idag 957 miljoner. Läs mer här.

torsdag, oktober 20, 2005

Mästaren känner sin styrka och vet att ta hjälp av andra i att stärka den ytterligare

Vad lär Skype Eniro?

Jag läser idag att Skype och Eniro allierar sig med varandra. Gamla hederliga Eniro har börjat vänja sig vid en ny värld; stora starka Gula-sidorna-Eniro som haft en tendenser att vilja göra i mitt tycke för mycket själva har hittat en kompis. En kompis som kan addera värde åt den kärna i Eniros affär som de och alla andra vet stående för sig själv inte kommer ha något värde om 10 år.

För Eniro, som med sin historia har en del telekom-monopol med sig i väggarna, är denna typ av steg extra intressanta. I synnerhet när det gäller en integration som slår mot gamla farsan Telias hela existens.

Men det är helt klart rätt och det är så här som samtliga aktörer i en globalt utvecklad Internet ekonomi måste agera. Har man en styrka, fokusera på den. Men ta till vara din styrka och se till att skapa ett nätverk av allianser som gör att din styrka blir än starkare. Även om det innebär att sova med fienden eller ger känslan av att gå miste av en ytterligare möjlighet.

Eniro skulle kunnat ha utvecklat en egen Skype-klon. Lagt ett år eller två på det och slagit världen med häpnad. Det kanske hade gått. Det är bara det att det finns 100-tals krig som skall fightas och dagens starka måste fundera på vilka som är värda att ta. Man skulle kunna hävda att ip-kommunikation ligger ganska nära Eniros kärna. Men inte tillräckligt nära, satt i relation till sannolikheten att Eniro skulle kunna vinna det kriget själva. I synnerhet som många krig i en internetvärld med ens blir världskrig.

Frågan blir då för Eniro, och många andra aktörer online, är det värt att ta något krig över huvud taget? Svaret skulle kunna vara: kanske inte. Att bli en mästare på att samarbeta, med allt och alla, är ett klart alternativ. Förresten, är det inte rent utav den svenska strategin?

Den nya världsbild som tex bilindustrin anpassat sig till, där en produkt är resultatet av en mängd underleverantörer som bidrar med olika delar av vad som sedan sammanstrålar i ett varumärke, får naturligtvis än mer hävstång i en digital värld.

Ett företag som blir som en snyggt integrerad och paketerad länksamling, det är inte så tokigt det heller. Tittar vi oss omkring på Internet idag har det visat sig vara en ganska bra strategi så här långt.

söndag, oktober 02, 2005

Bara losers träffas online

OK, jag missade att göra något av IP-telefoni-resan, den som var så självklar att den skulle komma men som så alltid är så svår att tajma.

Men jag har förmånen att få vara med på en annan exkursion, kanske inte lika alltomförändrande i affärssammanhang, men för sociala strukturer och vårt framtida samhälle ett stort steg. Dvs det som brukar kallas Online Dejting, matchmaking eller att "träffas på Internet".

Idag har vi i Sverige 2 miljoner singlar. 1 miljon av dejtar på Internet. Av dessa har vi på Match.com lyckats att få förtroendet av ca hälften. Sedan drygt två år har jag rattat Match.com och det är inte utan stolthet jag sett att vi förra året lyckades bli den snabbast växande webbplatsen på svenska delen av Internet.

Det intressanta med Online Dejting, liksom med IP-telefoni, är att det har visat sig vara ett av de första områdena inom vilket det visat sig vara möjligt att få konsumenter att se värdet av att betala. Online Dejting är dock inget unikum. Bara ett framgångsrikt exempel som fått näring av att växa fram på världens just nu mest utvecklade internetmarknader.

Det samma kommer att ske i land efter land, i kategori efter kategori.

De områden där det sker först är där Internet kan ta ett existerande behov ett steg längre än vad tidigare var möjligt. Match.com tex är inte bara en kontaktannons via datorn. Det Match.com erbjuder är tack vare utbudet (bara en miljon registrerade i Norden), möjligheten att lära känna en individ 360 grader redan innan första dejten (medlemmar besvarar 172 frågor, lägger upp bild och personprofil), interaktiviteten (anonym kontakt via epost) något mycket mer användbart och värdefullt för konsumenten än någon tidigare motsvarighet.

Det vi erbjuder på Match.com är avsevärt nyktrare än krogen, mindre komplicerat än relationer på jobbet och långt mer effektivt än telefon eller tidningstjänster.

The proof is in the pudding. Bara under 2004 träffades över 200,000 personer den de sökte på Match.com runt om i världen.

Vi brukar sammanfatta det med: Det fungerar.

Det extra trevliga är att detta gäller både affärsmässigt och ur kundens perspektiv.

__________

PS. Jo , rubriken. Den är riktad till de personer som fortfarande tror att den miljon som registrerat sig hos tex Match.com representerar en speciell grupp eller typ av person. Om du fortfarande tror det tycker jag du skall testa. Skicka ett mejl till oss på singel@match.com så skall jag se till att du får ett gratiskonto. Ange Anek.com i rubriken så slipper du betala de 249 kronorna under en testmånad. DS.

lördag, oktober 01, 2005

Att såga Zennström

Någon gång slutet av första internetvågen kom det ett gäng till Scandianvia Onlines fashionabla lokaler på Kungsgatan. Det var precis under perioden då Napster hade revolutionerat världen och var definitionen av musik online. Jag som petade i det mest på portalbygget "SOL" fann mig själv sittande i ett möte med ett gäng som skulle starta ett "multimedia-Napster".

Så fånigt. Vem behövde något sådant? Jag tackade snällt och förmedlade till mina kollegor att jag inte tyckte detta var något vi skulle gå vidare med. T.o.m. namnet var något halvlyckat försök att efterapa internetgenerationens vanligast stavfel: dubbelvokalen. Yahoo, Kelkoo, Tjohoo... och nu Kazaa.

Det är inte utan att skämmas en hel del jag tänker tillbaka på denna felbedömning.

Jag fick en ny chans att värdera herr Zennström härom året. En välbekant riskkapitalist ringde och frågade vad jag ansåg om IP-telefoni och bolaget Skype. Jag visste egentligen inte heller vid det laget så mycket om Zennström&Co men jag hade via en god vän - bibelförläggaren Johan Jörgensen - fått veta att han som hyresvärd* för Kazaagänget upp på Torstenssonsgatan i Stockholm hade fått ett antal brev av ett antal amerikanska trebokstavsmyndigheter. Breven såg något hotfulla ut. Johan hade dock vid det laget ingen aaaning om var i världen Niklas Z befann sig men råkade ha hamnat i den historiskt intressanta situationen att han stod som hyresvärd för Zennströms senast kända adress.

I alla fall, jag pratade med Johan och några andra branschrävar för att skapa mig en lite bredare bild av vad Skype var och vad man kunde förvänta sig av Zennström.

Det fanns två läger. Det ena var "McKinseykonsulterna" som konstaterade att han var bränd i och med Kazaa och att han aldrig skulle kunna - eller tillåtas - göra något stort igen. De andra, som jag faktiskt denna gång sällade mig till, sa att Zennström hade den där speciella touchen, som skapade den där speciella "credden" i vissa kretsar, som gjorde att han kunde skrapa ihop ett alldeles unikt gäng tekniker, tillsammans med en personlig affärsmässig ryggradskänsla för vad konsekvenserna av Internet skulle kunna komma att bli, som gjorde att sannolikt så var han en av de personer som hade bäst förutsättningar att oavsett område skapa något stort och revolutionerande i bakvattnet av Internets nästa kliv in i de bredare folklagren.

Efter att ha sågat Zennström så blir det väl inget jobb på Skype - och nu inte heller på McKinsey & Co - så vad har jag kvar? Jag får hitta en kategori eller nisch där jag själv kan förändra strukturen och vara med att göra lite historia. Online dating, hur låter det? Det får nästa inlägg handla om.

_________________

* Ytterligare en intressant historisk detalj är att Johans morfar en gång i tiden hade bröderna Rausing som hyresgäster. Johan har ett par gånger konstaterat att det där med att ta betalt i delägarskap är något han tänkte tuta i sina döttrar från ganska tidig ålder. Ryktet säger att Johan nu skall starta dagis ute i Djursholm i Stockholm, som är gratis, mot en symbolisk procent i dagisbarnens framtida miljardbyggen DS.