OK, jag missade att göra något av IP-telefoni-resan, den som var så självklar att den skulle komma men som så alltid är så svår att tajma.
Men jag har förmånen att få vara med på en annan exkursion, kanske inte lika alltomförändrande i affärssammanhang, men för sociala strukturer och vårt framtida samhälle ett stort steg. Dvs det som brukar kallas Online Dejting, matchmaking eller att "träffas på Internet".
Idag har vi i Sverige 2 miljoner singlar. 1 miljon av dejtar på Internet. Av dessa har vi på Match.com lyckats att få förtroendet av ca hälften. Sedan drygt två år har jag rattat Match.com och det är inte utan stolthet jag sett att vi förra året lyckades bli den snabbast växande webbplatsen på svenska delen av Internet.
Det intressanta med Online Dejting, liksom med IP-telefoni, är att det har visat sig vara ett av de första områdena inom vilket det visat sig vara möjligt att få konsumenter att se värdet av att betala. Online Dejting är dock inget unikum. Bara ett framgångsrikt exempel som fått näring av att växa fram på världens just nu mest utvecklade internetmarknader.
Det samma kommer att ske i land efter land, i kategori efter kategori.
De områden där det sker först är där Internet kan ta ett existerande behov ett steg längre än vad tidigare var möjligt. Match.com tex är inte bara en kontaktannons via datorn. Det Match.com erbjuder är tack vare utbudet (bara en miljon registrerade i Norden), möjligheten att lära känna en individ 360 grader redan innan första dejten (medlemmar besvarar 172 frågor, lägger upp bild och personprofil), interaktiviteten (anonym kontakt via epost) något mycket mer användbart och värdefullt för konsumenten än någon tidigare motsvarighet.
Det vi erbjuder på Match.com är avsevärt nyktrare än krogen, mindre komplicerat än relationer på jobbet och långt mer effektivt än telefon eller tidningstjänster.
The proof is in the pudding. Bara under 2004 träffades över 200,000 personer den de sökte på Match.com runt om i världen.
Vi brukar sammanfatta det med: Det fungerar.
Det extra trevliga är att detta gäller både affärsmässigt och ur kundens perspektiv.
__________
PS. Jo , rubriken. Den är riktad till de personer som fortfarande tror att den miljon som registrerat sig hos tex Match.com representerar en speciell grupp eller typ av person. Om du fortfarande tror det tycker jag du skall testa. Skicka ett mejl till oss på singel@match.com så skall jag se till att du får ett gratiskonto. Ange Anek.com i rubriken så slipper du betala de 249 kronorna under en testmånad. DS.
Twitter killed the blog
söndag, oktober 02, 2005
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar