Twitter killed the blog

söndag, september 30, 2007

Facebooks stora utmaning: vad, för vem och i vilket syfte?

Via Torstensson (IRL!) fick jag ett bra citat som han plockat upp via Danah Boyd som just nu verkar bli guruförklarad både här och var vad gäller social media. Nu också här.

Vad var då citatet, jo: "Walls create context".

Detta med anledning av Myspace, Facebook och alla andra social media fenomen. Och kanske då främst vad gäller avsaknaden av ramar, väggar och inträdeshinder.

För mig satte citatet en hel del funderingar på plats, och satte på 10,000-metersnivån fingret på varför tjänster som match.com fortsätter vinna mark trots att det ständigt dyker upp nya friendfinder tjänster och där vi alla förväntas bekräfta "vänskapsband" kors och tvärs, helst också tala om var vi är just nu samt vem vi dejtar eller gör affärer med:

- När något blir för blurrigt, för brett och för öppet, då söker vi något annat, en context där vi kan definiera oss själva, våra syften och vår önskemål.

Jag kan t.ex. sitta på T-centralen och flörta, träffa tonvis med "vänner", men när jag till slut varken vet vem eller varför då blir T-centralen en transit punkt och inte en plats i mitt hjärta. Om man skall fullfölja denna liknelse (inte helt fair, jag vet) får man notera att för pundare, försäljare av tveksamma tjänster och produkter samt för osäkra tonåringar är dock T-centralen en viktig samlingspunkt.

Inga kommentarer: