Twitter killed the blog

onsdag, augusti 22, 2007

Törnberg - inte bara min hjälte

Har precis börjat återhämta mig från vad som måste varit årets trevligast tillställning.

Med anledning av att Pelle Törnberg slutar som VD för Metro, och därmed operativt lämnar Kinneviksfären efter 20 år, hade MTG ordnat ett kalas. Och det var absolut inte en kafferast, en blomsterkvast och några trevlig ord från en kollega.

Detta var en manifestation.

En manifestation i hur Pelle Törnberg har fostrat mediasverige. Och om du tittar på "alla var där" i Wikipedia så tror jag de framöver kommer hänvisar till detta tillfälle.

En sak är att Pelle Törnberg är den egentliga skaparen av MTG, en annan att han idag lämnar över ett Metro som finns i över 100 städer, men för mig syns hans exceptionella talang i att han är hela mediasveriges mentor. I blicken på stor som liten mediadirektör såg man under kvällen ett försök till att formulera en fråga: Pelle vad skall du göra nu, du skulle inte vilja sitta i min styrelse eller i alla fall dricka en kopp kaffe med mig någon gång så att jag kan få ta del av din briljans (nu när det inte kanske behöver ta 12-24 månader att hitta en plats i din almanacka)?

Att Pelle efter 20 år inom Kinnevik fick en klocka i present (guld?) var stor humor. Men om någon skulle få det så är det Per Anders.

Inga kommentarer: