Twitter killed the blog

onsdag, mars 28, 2007

Googlar en nyfödd?

Varje företag som lyckas få sina medarbetare att leva sitt varumärket har kommit en bra bit på väg. Det finns några företag som jag sprungit på senaste åren som lyckats bättre än andra med detta.

Ett exempel är Kanal 5 som under Manfred Aronssons ledning har utvecklat en imponerande röd tråd i hur de uppträder/förhandlar/relaterar/engagerar sig i medarbetare, partners eller kunder. Förutom att de är ganska duktiga på att göra säljbar TV för en tydlig målgrupp.

Ett annat lite torrare exempel är konsultfirman McKinsey som på ett fantastiskt sätt stöper konsultljushuvuden i samma form. (Ja, tonen avslöjar en viss avundsjuka på de goda vänner som efter plugget lyckades pricka rätt på intervjufrågor som "Hur många räkor finns det i Östersjön?" eller "Hur mycket väger en jumbojet?")

Ett tredje exempel är Kinnevik. Inte för att jag egentligen tycker att varumärken som TV3, TV1000 eller Rix har utvecklat någon egentlig magi, men själva Kinnevik koncernen - Our Group - har/hade denna magi. Av de arbetsgivare jag haft så är sammanhållningen och lojaliteten till nomadstammen Kinnevik något enastående. Den informella alumniförening som jag var med och etablerade för snart 10 år sedan, "Utvik", samlar vid sina oregelbundna träffar en fantastisk grupp individer av gamla hjältar. De är manngrann uppställning, trots att det är 4-6-8-10 år sedan vissa slutade, och detta trots de flesta i detta gäng har galna almanackor och säkerligen svårigheter att bara hinna med att prioritera nära och kära.



När vår dotter föddes för några veckor sedan fick jag en present av ett annat företag som uppenbarligen har en inneboende kraft av liknande slag : Google. Jag tror att Johan Kinnander och gänget på Google Sverige var bland de första att överhuvudtaget gratulera oss. Och inte bara med ett grattis-SMS, utan genom att skicka över en stilren bukett blommor och en babybody där "I Google" var broderat in. För den som har följt denna blogg så är det förmodligen uppenbart att jag kanske inte var den första som Google behövde omvända - även om jag är förbenad på vissa affärsmässiga delar kring bl.a varumärkesskydd - men ändå: this was so Google. Och så snyggt. Tack.

Inga kommentarer: