Twitter killed the blog

onsdag, december 24, 2008

Halleluja Jr #5 - Apple TV

När teknologier kommer samman och möjliggör något som jag inte trodde gick att göra - eller i alla fall att jag inte skulle kunna göra det - då blir jag själaglad.

Igår hade jag en sådan upplevelse, mitt Halleluja Jr moment #5: Min nyinköpta Apple TV.

Produkten är ju inte direkt ny, Gunnar på Prylkoll rapporterade om Apple TV för snart två år sedan. Men som vanligt är min startsträcka lite längre (men när jag fattat så är produkten/tjänsten ofta mogen för de bredare lagren).

Under julklappsslutspurten gav jag i alla fall mig själv en tidig julklapp, och med en maggropskänsla som påminde om när jag som 8-åring fick en radiostyrd Jeep, packade jag andaktsfullt upp min nya leksak "designed by Apple in California".


Tack vare Apples plug-and-play mentalitet lyckades jag på några minuter hitta det trådlösa hemmanätverket, ange koden för kopplingen till Itunes på min daturhubb och synka över mina 15 000 bilder och lite musik på Apple TVns 160 Gig. Ja, överföringen av bilder stod och tuggade under mer eller mindre hela kvällen men processen var riktigt smidig. När någon levererar så bra grejer som Apple så får de baskemig gärna låsa in mig i både den ena eller andra teknologin och lura av mig pengar över tiden. Halleluja moments are larger than Money.

När jag sedan även laddade ner applikationen Remote till min Iphone insåg jag att jag håller på att konvertera. Plötsligt har jag fått ihop mitt hemmanätverk: kan sitta i fåtöljen och styra musiken på kontorshögtalarna, eller besluta att samma slinga skall gå på ljudanläggningen i vardagsrummet. Eller varför inte titta på mina TED podcasts i HD på min 42 tums skärm, med hjälp av ett par knapptryckningar på min Iphone?

Jag inser två saker: 1) jag har känslomässigt redan med några få användningsområden räknat hem min Apple TV investering 2) samtidigt har jag förstås bara krafsat på ytan, barn och fru kommer tex än mer gilla när DVDerna nu enkelt blir tillgängliga på TVn via nätverket 3) Min nästa dator kommer att bli en Mac, 18 år efter det att jag som student valde bort min Mac nere i Lund och köpte en bärbar PC från Lappower.

Nej, nu måste jag leka vidare - God Jul!

PS. Om du inte har något för dig innan Kalle Anka, eller inte vet vad ni skall dricka för vin ikväll, kika på Winespectators podcasts med 2008 års bästa viner.



Inga kommentarer: