Twitter killed the blog

lördag, oktober 13, 2007

Social networking is a feature, not a destination?

På thelongtail.com skriver Chris Anderson tankar om social networking. När Chris Anderson talar skall man stå stilla och lyssna:

"I've been thinking a lot about how to integrate social networking into websites better. Right now the world is focused on stand-alone social networking sites, especially Facebook and MySpace, and the fad of the moment is to take brands and services there, as companies build Facebook apps and MySpace pages in a bid to follow the audience wherever they happen to be. But at the same time there's a growing sense that elements of social networking is something all good sites should have, not just dedicated social networks. And that suggests a very different strategy--social networking as a feature, not a destination."

Tänkvärt, läs hela här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Samtidigt är argumentet för Facebook att man kan samla många av sina favorit tjänster på ett ställe. Där tjänsterna också får en kontext, "walled gardens".

Vilket är poängen med en tredje parts plattform som F8 eller MySpace kommande.

Givetvis bör sajter byggas med en social arkitektur som stimulerar interkation mellan användarna. Flickr är ju en sajt med ett starkt socialt nätverk som samtidigt bara är en del av tjänsten Flickr.

Slaget om plattformen: antingen anser man att www är plattformen eller accepterar att individuella sajter kan agera som plattform.

Personligen satsar jag på www.