Twitter killed the blog

torsdag, oktober 25, 2007

Bekräftelse: Microsoft investerar i Facebook - värdering ca 100 miljarder kr

Så blev det som jag gissade förra veckan, Microsoft investerar $240 miljoner i Facebook.

Inte för att någon skulle köpa Facebook för den marginalvärdering som Microsoftinvesteringen ger, ca 100 miljarder kronor, men i kriget med Google är alla finansiella medel tillgängliga.

Min personliga tro är att vi aldrig kommer att se ytterligare investeringar på mycket högre nivåer i Facebook, utan att detta i efterhand kommer att ses som ett ytterligare briljant sätt för Microsoft att blockera en viktig pusselbit från att hamna i fel imperium. Festligt hur en block på halvannan miljard kronor kan kännas rimligt medan hela bolagets värderingen känns rimligt galen.

Microsoft har väl dock lärt sig av historien och jämför man denna Microsoftinvestering med Yahoos köp av Geocities - Geocities som Ballmer anser hade 90% av funktionaliteten som Facebook har idag redan 1999 - för 4,5 miljard dollar 1999, så känns detta steg av Microsoft rent utav nyanserat.

söndag, oktober 21, 2007

På tisdag berättar Facebook om sin nya partner/finansiär

Från Web 2.0 berättar John Battelle om sin intervju med Mark Zuckerberg:

JB: "How is the funding going?"
MZ: "We're nearly done"

Dagens mest förvånande kommentar. Inte för att det inte är väntat, mer för att samtliga rådgivare måste sagt till Zuckerberg att inte prata överhuvudtaget om finansiering, IPOer eller liknande.

Battelle berättar också att på tisdag är det ett "all hands meeting" sammankallat på Facebook. Med tanke på ovan och vad som skrivs är jag ganska säker på att det då annonseras att Microsoft investerar i Facebook.

Snyggt spelat i så fall, dvs att få Microsoft att betala miljarder kronor "bara" för att blockera Google från att köpa Facebook.

fredag, oktober 19, 2007

DI skriver om Match.com

Som många andra har jag ett tveeggat förhållande till media. Jag gillar att läsa om saker som berör mig, jag gillar att bli omnämnd i positiva sammanhang men jag landar nästan alltid ändå i att jag inte är intresserad av att sälja min egen person alltför mycket i mediala sammanhang.

Kanske framförallt för att jag sett hur lätt det är att blir upptagen av en officiella bild av sig själv - och inte minst att man börjar gilla den egna självbilden lite för mycket. Det generellt sett mest tragiska livssituationen måste ju vara när en person lever för att upprätthålla denna bilden av sig själv i andras ögon, samtidigt som personen vet att det inte står rätt till i den egna maggropen. Just det senare tror jag är extra svårt när den officiella bilden har spikats upp på gator och torg, inte minst när det är den stora succéhistorien som skall försvaras.

Kan jag så väljer jag därför ofta en mer tillbakadragen position. Med några undantag.

Undantagen bottnar ofta i att jag antingen tycker att något är en tillräckligt unik egotripp för att bara inte ta chansen eller att ämnet eller sammanhanget rör på pricken sådant jag själv är passionerat engagerad i. Och därtill, om jag får prata med en journalist som faktiskt är intresserad i och förstår det jag pratar om.

Artikeln nedan hamnade i någon av kategorierna ovan men var framförallt kul eftersom den lyfte fram online dating och match.com ur ett positivt affärsmässigt perspektiv. Och ja ja, där fick väl också egot en liten skjuts.


Utdrag ur DI Måndagen 15e Oktober 2007








Sesam lägger ner sitt index

Jag ställde här i Augusti frågan:

"...hur många kvartal är man beredd att lägga snart en femhundring i minuten på att försvara Norden från Google?"

Svaret kom idag: Inte länge, om Dagensmedia är rätt på det när de rapporterar att:

"...vi kommer inte länge utveckla vårt webbindex och ska byta till ett index från en partner."



torsdag, oktober 18, 2007

Mary Meeker & Morgan Stanley om Internetutvecklingen

Via Mr klippdocka som besöker Web 2.0 Summit i SF fick jag tips om Mary Meekers presentation som hon just hållit och som skall varit sjukt bra.

Morgan Stanley är föredömligt transparenta och har lagt upp senaste årens presentationer på sin webbplats. Kul att läsa även de lite äldre rapporterna för att fånga upp och minnas vad man trodde i olika skeenden. Några exempel nedan:

- Web 2.0 Summit Oktober 2007
- 56th annual seminar Maj 2007
- Global Technology Trends November 2006
- Internet Trends Web 2.0 Conference Oktober 2005
- Does Internet Advertising work? Februari 2001
- Internet Company Handbook Juni 1999

onsdag, oktober 17, 2007

61 miljarder sökningar i Augusti

Via Jardeberg fick jag ett tips om Comscore senaste sökrapport.

Godbitar från rapporten:

- 750 miljoner personer sökte under månaden.
- Flest var av de som sökte var asiater, 258 miljoner följt av Europeer 210 miljoner. Amerikanerna var "bara" trea på 206 miljoner.
- Det är dock Latinamerikanerna som söker mest per person, närmare 100 sökningar under månaden, mot det globala snittet på 81.
- Topp tre söktjänster var 1) Google 37 miljarder sökningar 2) Yahoo 9 miljarder 3) Baidu 3 miljarder. Den stora förvåningen på listan var för mig nr 5 Koreanska NHN med 2 miljarder sökningar, vilket var ungefär lika mycket som Microsoft.

Mer på Comscores site.

lördag, oktober 13, 2007

Social networking is a feature, not a destination?

På thelongtail.com skriver Chris Anderson tankar om social networking. När Chris Anderson talar skall man stå stilla och lyssna:

"I've been thinking a lot about how to integrate social networking into websites better. Right now the world is focused on stand-alone social networking sites, especially Facebook and MySpace, and the fad of the moment is to take brands and services there, as companies build Facebook apps and MySpace pages in a bid to follow the audience wherever they happen to be. But at the same time there's a growing sense that elements of social networking is something all good sites should have, not just dedicated social networks. And that suggests a very different strategy--social networking as a feature, not a destination."

Tänkvärt, läs hela här.

torsdag, oktober 11, 2007

Slut med kick backs från Google

Något som det inte pratats så mycket om i Sverige är att Google annonserat att de slutar med kick backs (eller som Google själva kallat det senaste åren "Best Practise Funding") till media byråer inom EMEA.

Sökkonsulterna har ju poppat upp på löpande band senaste åren i takt med att sökomsättningen ökat. Via de 4/5/6 procent konsulterna har kunnat få tillbaka från Google har man kunnat leva ganska gott, och framförallt kunnat påvisa ett konkret värde för den kund som annars köpt dyrare själv direkt via Google. Eftersom kickbacken varit beroende av volym har det också drivit på skalfördelarna och konsolideringen av sökkonsultbranschen.

Uppvaknandet nu när Google meddelar att man från och med 2009 tar bort rabatterna till mediabyråerna kan säkerligen bli hårt. Jag har hört om sökkonsulter som skrivit stora långa avtal om att ge tillbaka x% av omsättningen till kunden. Lite trist för marginalerna för konsulten när plötsligt kick backen från Google uteblir...

Den viktigaste frågan blir ju dock för konsulterna att nu kunna påvisa det värde man adderar som konsult, och då är vi tillbaka till konsultens per-timme-vardag. Vilket i och för sig är ganska rimligt. Jag gissar dock att detta kommer att tilta marknadsutvecklingen mer åt automatisering och utveckling av optimeringssystem än mänsklig handpåläggning i takt med att det blir svårare att få ut marginaler per timme för sökkonsulten.

måndag, oktober 08, 2007

Reflektioner efter Ballmer i Sthlm

Steve Ballmer, vilken amerikan. Stora gester, överdriven bonding med Pontus Schultz på scen, men charm och en jargong som jag i sina delar inte gillar men som i sin helhet lämnar mig med en positiv känsla. Minus och minus blir plus på något sätt.



Vad sa han då egentligen?

Inte mycket. Men det är ju så med proffs i den positionen, de får och vill inte säga något som sticker ut. Samtidigt får man förstå situationen han befinner sig i.

Tar vi exemplet från nu i fredags på Grand Hotel då Ballmar hade samlat hela journalist- och mediaeliten i Sthlm på åhörarplats, så satt varje person där och lyssnade med stetoskop efter minsta nyhet. Och i ett stetoskop blir även den minsta viskning till ett kraftfullt bröl, dvs det behöver inte vara någon världssensation som presenteras för att publiken skall vakna.

Bristen på nyheter kompenserades i fredags av att publiken antingen var journalister eller bloggare, vilket gjorde att samtliga viskningar vidarebefodrats både en och två gånger. Istället för att reptera dessa artiklar, kommentarer och notiser här så se nedan lite siter som skriver om Ballmers besök i Sthlm:

* Bisonblog
* Resumé ("exklusivt")
* Internetworld
* CS
* DI.se

söndag, oktober 07, 2007

En olycksbringande logotype

På väg till London i veckan hade jag just satt mig tillrätta på flygtåget när jag plötsligt i ögonvrån såg något som fick mig att stelna till: en logotype som jag inte sett på ett bra tag. En logotype som inte direkt folk skryter med: det klassiska Enron E:et.



Jag kunde inte låta bli att prata med innehavaren av väskan som visade sig tillhör en herre i 50-årsåldern. Herren, som visade sig vara gammal Enronmedarbetare, skrattade till med blandning av stolthet och pinsamhet när jag fråga om det var ok att ta en bild av hans väska. Han sa ok, men ville inte vara med på bilden själv, vilket inte var helt förvånande.

När jag tagit bilden förstod jag dock att jag gjort något jag inte borde gjort. Lite som att gå in i en egyptisk pyramid och drabbas av den efterföljande förbannelsen. Jag fruktar nu att Sarbanes Oxley kommer förfölja mig tills dess jag deletat denna bild från min K800.

Under Londonvistelsen började jag få våldsamt ont i ett öra och gick väl hemma i Stockholm till en läkare. Läkaren frågade om jag hade flugit nyligen och konstaterade att det visade sig vara ett klassiskt exempel på spräckt trumhinna.

Jädra Enron.

onsdag, oktober 03, 2007

Kelkoo säljs (?) och Ballmer om social networks

Mitt i den Siwerska RSS feeden:

* Yahoo verkar vilja sälja Kelkoo. Känns aldrig som Kelko blev en del av Yahoo, kanske vågade/ville inte Domenique Vidal, Christopher Caussin låta Kelkoo försvinna av nostalgiskäl. Mer eller mindre hela ledningen för Yahoo Europe var ju tills nyligen (då herrarna ovan lämnade) drivet av "Kelkoo maffian".

* Steve Ballmer (som jag skall lyssna på fredag när han besöker Sthlm) pratar om social networking och avfärdar, alternativt prisförhandlar, med Facebook. Två intressanta utdrag är:

“There can’t be any more deep technology in Facebook than what dozens of people could write in a couple of years. That’s for sure”

och:

Mr Ballmer also noted that sites such as Geocities, an online community that was bought for $3 billion by Yahoo! in 1999, at the height of the dot-com boom, “had most of what Facebook has.”

Även om det kan uppfattas som lite arrogant, och man kan notera att timing avseende när en produkt släpps har historiskt på webben haft en oerhörd betydelse, så håller jag med kontentan av vad Ballmer insinuerar: Mr Zuckerberg, blanda inte ihop timing med briljans och säkra upp din ekonomiska framtid medan du kan. Annars kommer du bli detroniserad som så många andra online success stories (Spray, Geocities, Letsbuyit, Beenz, etc).