Twitter killed the blog

lördag, augusti 27, 2005

http://www.finnkampen.nu/

Sitter och tittar på Finnkampen och det känns naturligt att nyttja det nyinstallerade Wlanet till att via Google söka upp Finnkampens webbplats. Vet inte vad jag söker där men är på något sätt nyfiken på hur mycket krut de lagt på webben för ett lokalt helgevent som detta. Slår mig att jag inte ens försöker med www.finnkampen.se utan går direkt till Google.

Webbplatsen är ingen sensation. Det borde den inte heller vara. Det finns ju ingen direkt affärsmodell eller inte ens public service-intresse där. Möjligtvis kunde väl www.tretti.se haft intresse av att också få exponering där i samband med sitt sponsorskap.

Det som istället får mig att fundera är den bild som ligger uppe på webbplatsens förstasida. Carrro och hockeylegenddöttrarna intervjuar varandra, på skoj, för att göra pressfotograferna glada. I synnerhet Carolina Kluft är här det stora värdet i hela evenemanget. Som en så viktig del i värdet av vad Finnkampen är vore det ju ganska intressant om Carro&systrarna tog skoj-och-ploj-bilden på allvar och gjorde sitt egent reportage direkt från insidan, som med dagens teknik med lätthet kan kommuniceras ut till omvärlden. Jag skulle i alla fall gärna se Finnkampen direkt på "Carrokanalen". Det har pratats länge om att innehållsskaparen kommer gå förbi mellanhänder - det låter ju mycket 1999 - men det känns plötsligt inte så orimligt att det kommer ske.

Under VM häromsistens gav Carro mig en relaterad teknikinsikt. Jag använde för första gången en SMS-tjänst via Aftonbladet, där jag genom att SMS ABCARRO tilll något kortnummer sedan kunde säkerställa att jag inte missade en sekund av det som skedde. Riktigt bra.

Eller om jag skall vara ärlig: en riktigt bra tanke. I verkligheten hade jag sett nyheten om Carros resultat på text-TV eller på webben innan SMSet tickade in. Men det är nog inte det som är grejen här. Grejen är att webb, telekommunikation och internet nu har tagit ett antal steg som inte är någon revolution var för sig, men där utvecklingen inom ett antal olika områden har skapat plattformar för framtida riktigt stora skiften inte bara ur ett användarperspektiv utan än mer ur ett affärsmodellperspektiv.

Jag kommer säkert återkomma till detta framöver men ett av de mest slående affärs-/tekniska skiften av denna typ är Googles insmygning på lokalannonseringsmarknaden. Åt lunch med Johan Kinnander som driver Google i Sverige i förra veckan. Johan beskrev hur en sökning på Google efter "jeans, storlek 32/34, nära mig" leder till en bild på byxorna och information som talar om att butiken på Hamngatan har det jag önskar i lager. Det lät naturligtvis Birgersson99aktigt men den här gången känns det inte så långt borta. Har man kikat på Google earth/maps så är väl detta i och för sig inte på något sätt science fiction. Det känns helt rimligt.

Bra Carro, nu vann ni stafetten också. Svenskt rekord! Carro, kan du inte berätta direkt bara för mig (och 25,000 andra sportfånar som kanske skulle signa upp sig för en "Carro prenumeration") om vad du tyckte om loppet? Jag skulle säkerligen betala 5 kr för det, det räcker om du skickar det som ett ljud SMS till min mobil.

1 kommentar:

AP Maran sa...

Skulle det inte vara "jane, storlek 32/34, nära mig" och i mobilen istället för i den sunkiga PCn.....